tisdag 3 juli 2012

Kladdkaka, Mascarponefrosting & Körsbär

Idag är det tisdag och planen var att det skulle bli skansen även idag. Tyvärr blev det inte så då jag tappat rösten och har en rethosta som inte tycks vilja ge sig. Typiskt då vädret är kanon idag!

I tron om att jag skulle besöka skansen idag hade jag bakat lite godsaker som jag hade tänkt att bjuda på, men nu får jag istället hoppas på oväntat besök :)!

Receptet på muffins har jag tagit ur Lailas bok a piece of cake


Recept:
( 15 st muffins)
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0,5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 gr mörk choklad 70%

Garnering:
Mascarponefrosting med körsbär, recept finns här
Körsbär (färska)


Ugn 175 grader C

Vispa ägg, vanilj och strösocker vitt och pösigt.
Hacka chokladen grovt.
Smält smöret och tillsätt sirap och matolja och den hackade chokladen. Låt chokladen smälta helt.
Tillsätt smöret med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, salt och sikta sedan ner i smeten.
Fyll formarna 2/3  med smet och grädda cirka 12 minuter. Låt svalna! (de sjunker då ihop i mitten)

Spritsa dina muffins och garnera med ett färskt körsbär.

Mina formar var ganska stora, nästa gång vågar jag nog fylla dem lite mer.
Alltid när jag ska fylla min spritspåse använder jag ett glas som stöd. Fungerar utmärkt!

Dags att frosta!

Som sagt, toppenkombo med choklad och denna frosting!

Inga kommentarer: