tisdag 5 juni 2012

Smarrig Ischoklad


Jag vet att det är många som "inte tycker om" ischoklad. Det är i alla fall vad de själva säger. Jag kan hålla med om att ischokladen man köper i matvarubutiken inte är det bästa jag smakat, men testa då att göra er egna. Jag lovar att ni inte kommer att bli besvikna. Ischoklad är inte något som bara bör ätas under jul, det smakar faktiskt lika gott året om. Smaksätt den med dina favoriter, nötter, kokos, espresso, bär, ja egentligen alla fungerar ju med choklad

Receptet är så enkelt att det egentligen inte går att misslyckas. Min kära syster däremot vände på mängderna choklad och kokosfett och det kan jag meddela inte vart någon hitt :)




Recept:
(ca 50 st)
200 g mörkchoklad (minst 70%)
100 g kokosfett
aluminiumformar

Tips på fyllning/smaksättning:
Espressopulver
Jag köpte denna choklad och jag måste säga att den smakar precis som
denna ischoklad när man smaksätter den med kokos.


kokos
nötter
pepparmintsolja
likör
konjak
kardemumma

Sweet tooth:
krossade polkagrisar
russin
torkade körsbär




Smält kokosfettet i en kastrull.
Hacka chokladen och lägg ner den i det varma kokosfettet, rör till en jämn smet.
Ska du smaksätta ischokladen med vätska eller pulver gör det nu.
Fördela ut fyllningen i formarna och fyll sedan upp med smeten.
Låt stelna i kyl/frys.

Förvara i en burk i kylen.
Går utmärkt att frysa in!


En smarrig ischoklad när man kommer hem trött och hungrig efter jobbet, vardagslyx kallar jag det!

2 kommentarer:

Sara och Mr T sa...

Vilken underbart söt (i dubbelbemärkelse) blogg du har. :)
Och vilket tips, jag är en av dem som inte är så förtjust i ischoklad men en bit mörk choklad till kaffet är ju aldrig fel. :)

Elin Åslund sa...

Tack Sara! vad du är rar.

Detta recept är toppen, jag vet inte hur många gånger jag gjort det. En riktig hitt, även hos dem som säger sig inte tycka om ischoklad ;)