torsdag 7 juni 2012

Pannacotta med Mynta och grillad Vattenmelon

Nationaldagen bjöd på väder i många former, man kunde nästan tro att det var midsommar. Dagen avslutades sedan med en middag tillsamman med våra vänner. Det mesta tillagades på grillen, jag är själv en stor grillfantast och älskar så gott som allt grillat. Då vi bor i lägenhet blir det inte många gånger om år som vi tar oss för att gå ut och just grilla, gårdagen däremot spenderade vi hos mina svärföräldrar som var iväg på kryssning. Där passar vi alltid på att grilla, i ur och skur bör tilläggas!

En frisk efterrätt med gräddigt inslag, perfekt sommarkvällar som dessa.

Jag veeeet att jag glömde myntakvisten, grämer mig fortfarande....
Recept:
(4 portioner)
2 geletinblad
4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
4 msk socker
1 vaniljstång
färsk mynta

Blötlägg  geletinbladen i kallt vatten minst fem minuter
I en kastrull blandar du grädde, mjölk, socker, vaniljstång och myntablad (lägg i dem hela, mängd efter smak).
Koka upp på spisen under omrörning.

Ta av kastrullen från spisen.
Ta upp gelatinbladen och krama ur vattnet, rör sedan ner dem så att det smälter i kastrullen.
Låt det sedan stå och svalna, rör då och då.

Passera blandningen genom en finmaskig sil och häll upp i portionsskålar.
Låt sedan stå kallt några timmar.

Innan servering:
blötlägg grillpinnar och kuba vattenmelon.
Trä kuberna på spetten och grilla någon minut medan du snurrar dem så att alla sidor får lite färg.
Dekorera slutligen med en kvist mynta och melonspetten till varje portionsskål.

Mynta och vaniljstång på en bädd av grädde och mjölk.

Är grillen väldigt het grilla bara några spett åt gången så att du hinner snurra dem.

En riktig sommar dessert!

En av de bloggar jag läser är Söta Saker, detta recept har jag nominerat till månadens sötsak. Kolla in bloggen, där hittar ni garanterat massor av goda recept.

Inga kommentarer: