lördag 16 juni 2012

Chokladbullar

Lördag och ännu verkar sommaren lysa med sin frånvaro. Ypperligt tillfälle att fylla frysen med lite godsaker inför sommarens utflykter i det gröna. För visst smakar det många gånger godare när man får sitta ute, picknick med andra ord.

Picknick i parken, på stranden eller min stora favorit som är tisdagskvällarna under juni/juli/augusti. Jag pratar då förstås om Allsång på Skansen, något som har blivit en tradition att besöka båda med familj, vänner och kollegor. Jag tycker det är bland de bästa med att bo i Stockholm under sommaren. Att man på tisdagarna efter jobbet kan åka in till Skansen, ha med sig picknick och sitta där på en filt och lyssna på genrepet, se alla människor och njuta av en god picknick. Sen när klockan närmar sig 20:00 och TV-sändningarna drar igång burkar vi försöka dra oss närmre scenen. Det är inte många gånger man ser så mycket, men det är en härlig stämning att bara vara där. Har ni inte testat så kan jag rekommendera ett besök!

Nu ska jag iväg på afternoon tea med en kär vän, trevlig lördag alla bakfantaster där ute!

Bullformarna är extra stora och jag har hittat dem här. Lite dyrare men ibland unnar jag mig själv det :)

Vetedeg:
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special

Fyllning:
150 g smör, rumsvarmt
1,5 dl strösocker/råsocker
0,5 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad

Garnering
Uppvispat ägg
pärlsocker/råsocker



Ugn 200 grader C


  • Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingervarm, á 37 grader.
  • Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
  • Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig och elastisk deg.
  • Jäs degen under bakduk till dubbel storlek, 45-60 min. (jag låter oftast min jäsa lite längre)

Placera ut pappersformar på en plåt, jag använder oftast en muffinsplåt när jag bakar bullar för att få dem att växa på höjden istället för på brädden.


Bullar är gott, choklad är gott, tillsammans blir det jättegott!
  • Hacka chokladen inte grovt och inte fint, nått där mitt emellan.
  • Rör ihop fyllningen, allt utom chokladen.
  • Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord och dela den i två bitar.
  • Kavla ut ena delen till en rektangel (ca 1 cm tjock) och bred på hälften av fyllningen.
  • Blanda fyllningen och strö över chokladen. och rulla ihop från långsidan.
  • Skiva rullen 3-4 cm tjocka skivor. Gör en rulle till
  • Lägg skivorna i pappersformar.

Rulla ihop och skiva upp i önskad storlek.

  • Låt bullarna jäsa till dubbel storlek 45-60 minuter.
  • Pensla dem med uppvispat ägg och strö socker
  • Grädda bullarna gyllene långt ner i ugnen ca 10 minuter.


Nygräddade bullar är alltid godast!

Inga kommentarer: