lördag 5 maj 2012

Super Moist Chocolate Cupcakes

Här kommer ytterligare ett recept från Passion 4 Baking, har du inte besköt bloggen ännu så är det hög tid för det nu. Många talar om henne som Norges svar på Leila, och det är säkerligen så också.

Dessa cupcakes blir otroligt saftiga. Man använder nästan lika mycket kakao som mjöl och istället för smör använder man olja. Smeten ska silas tre gången innan man fyller upp cupcakeformarna, så se till att ha en stor och bra sil till hands!


Recept:
(ca 24 st medelstora)
190 g vetemjöl
155 g kakao
1,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk bakpulver
70 g mörk choklad 70%
2,5 dl varm kaffe
250 ml vispgrädde
2 tsk vaniljextrakt/vaniljsocker
2 stora ägg, rumstempererade
120 ml matolja
500 g strösocker

Ugn 180 grader C

Hacka chokladen fint, häll sedan det varma kaffet och vaniljextrakt överden hackade chokladen. Låta svalna helt.
Sikta mjöl, kakao, bikarbonat och bakpulver i en bunke.
Knäck äggen i en annan bunke, vispa dem 2 minuter på hög hastighet. Efter 2 minuter sänker du hastigheten till låg och tillsätter olja, låt sedan vispa i ytterligare 30 sekunder på hög hastighet. OBS! Vispa inte för länge, följ anvisningarna i receptet.
Tillsätt sedan socker, grädde och chokladen som svalnat. Låt vispa samman under 2 minuter på låg hastighet.
Vänd ner mjölblandningen i smeten och rör samman. Sila sedan smeten genom en fin sil för att undvika klumpar i dina cupcakes.
Fyll dina formar 2/3 och låt grädda ca 20 minuter.
Kontrollera alltid med en sticka om de är klara.

Låt svalna helt om du vill frosta dem.

Jag äger ingen större sil så det fick gå med den lilla jag hade, men har du en
större så använd den. Jag måste nog ta och införskaffa en större själv!

Efter att jag testbakat en cupcakes insåg jag att de reser sig väldigt mycket i
ugnen och då jag inte ville att de skulle gå över kanten fyllde jag endast mina
formar till hälften.

Slutresultatet!

Här är min test cupcake som jag bara var tvungen att sätta tänderna i.

Inga kommentarer: