onsdag 23 maj 2012

Pavlova med Jordgubbar och Rabarberkompott

Här kommer mitt andra försök med pavlova. Denna gång är den fylld med en rabarberkompott, vispad grädde och färska jordgubbar.

Jag måste säga att det finns en viss försiktighets teknik som krävs när man gör en pavlova, speciellt om man som jag vill bygga den på höjden. Jag tyckte att min första pavlova fick alldeles för tunna bottnar så jag bestämde mig för att grädda marängbottnarna i formar klädda med bakplåtspapper. Detta resulterade i att de verkligen växte på höjden och kanske lite mer än vad jag hade tänkt mig. Men vad gör väl det tänkte jag, jag gillar höga tårtor!

Kruxet blev sen att med högsta försiktighet (för att inte krossa bottnarna) lossa dem från formarna/bakplåtspappret och förflytta dem till tårtfatet. TIPS, använd en tallrik som vändbräda och lossa bakplåtspappret när bottnarna ligger upp och ner. Använd sedan en till tallrik för att vända tillbaka den.


Marängbotten:
4 äggvitor
2,5 dl strösocker
1 msk maizena
1 tsk äppelcidervinäger

Fyllning:
3 dl grädde
Färska jordgubbar(mängd enligt eget önskemål)
0,5 sats rabarberkompott, recept finns här

Ugn 180 grader C

Vispa äggvitorna till ett fast skum på hög hastighet. Tillsätt under tiden sockret, en tesked i taget och låt sockret blandas ut hel innan du tillsätter nästa tesked.
Vispa i ytterligare 5-7 minuter tills du har en tjock och glansig smet.

Klä två formar á 20 cm med bakplåtspapper. (använd  lite av äggvitesmeten för att fästa bakplåtspappret längs kanterna).

Bred ut hälften av smeten i vardera form. Sätt in i ugnen och sänk samtidigt temperaturen till 150 grader C. Grädda i 60-75 minuter.

Låt svalna helt innan du lossar bottnarna från formen.

Springformarna á 20 cm

Uppbyggnad:

Vispa grädde
Skiva jordgubbar
Se till att rabarberkompotten har svalnat helt.

Lägg en klick grädde i mitten på tårtfatet som fäste. Placera sedan den ena marängbotten så centrerat som möjligt (tro mig, det kommer att vara svårt att flytta på den sen).
Bre/klicka ut rabarberkompotten, bred sedan på ett lager med grädde och toppa sedan med ett lager färska jordgubbar.

Lägg nu på botten nummer två.
Klicka ut rabarberkompotten och bred på ytterligare ett lager grädde.
Dekorera slutligen med jordgubbar och knyt ett vitt sidenband runt tårtan för att stabilisera den.

Låt stå i kyl fram till en stund innan servering.

De färdiggräddade bottnarna

Jag var bara tvungen att ta med denna bild, jag tycker den är så vacker.
Det är jordgubbar som ni alla säkert ser, sen är det äggulorna som blev över efter äggvitorna till
marängen och slutligen rabarberkompotten. 

Den färdiga tårtan och min tomatplanta i bakgrunden.

Inga kommentarer: