onsdag 2 maj 2012

Kladdkaka utan ägg

Det är inte ofta jag bakar utan ägg, när jag fick frågan om ett bakverk utan ägg kunde jag på rak arm inte komma på något alls. Jag fick sätta mig ner och googla och hittade då lite olika recept. Jag valde till slut att baka en kladdkaka, detta då jag skulle använda kakan till att göra cake pops.

Kakan blev riktigt kladdig så vill man kan låta den gräddas något längre än vad receptet säger, det beror även på vad du använder för storlek på ugnsformen. Jag använde en springform á 26 cm.

Tål du ägg rekommenderar jag ändå mitt recept på Seg Kladdkaka, Men som sagt tidigare, smaken är som baken, Testa!


Recept:
2 dl strösocker
0,5 dl farinsocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 nypa salt
0,5 dl matolja
1 dl mjölk
50 g choklad 70%
50 g smör, rumstempererat

Sätt ugnen på 150 grader
Smöra och mjöla en ugnsform

Vispa socker, smör och ca. 1 msk olja poröst
Rör samman de torra ingredienserna vänd ner dem i smeten tillsammans med resten av oljan och mjölken
Viska smeten 2-3 minuter
Häll smeten i den smorda formen (brev ut smeten om så krävs)
Grädda i mitten av ugnen ca 35-40 minuter

Jag gjorde två omgångar av kakan och omgång nummer ett blev mycket rinnigare än omgång nummer två, slutresultatet dock blev detsamma :)

Det kan vara bra att breda ut smeten lite så att den flyter ut i hela formen.



Inga kommentarer: