onsdag 9 maj 2012

Kanel, Russin och Valnötsbullar i långpanna

Dagarna går långsamt nu. Jag har åkt på ett redigt förkylningsvirus och nu efter många dagar i lodrätt läge har jag äntligen kommit på fötter igen. Jag har pendlat mellan soffan och datorn nu i fem dagar och börjar få rutin på det hela. Idag är första dagen jag känner att jag har lite ork i kroppen och jag bestämde mig då för att baka lite bullar. Efter att ha gjort degen kände jag att jag kanske hade tagit mig vatten över huvudet och fick då en idé om en genväg ut.

Jag såg ett recept i julas med saffransbullar som man hade bakat i en långpanna, efter att ha kikat vad som fanns hemma fick det också bli russin och valnötter i bullarna. Mycket gott kan jag meddela!
Efter baket var jag helt slut och tog mig därav inte tiden att kolla att bullarna var helt klara innan jag tog ut dem ur ugnen. Bullarna längs kanten var klara, men dem i mitten var fortfarande degiga i botten. Ja, ja, man kan inte alltid lyckas, det får bli skorpor av dem en annan dag!

Innan degen rullas ihop.

Vetedeg:
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special

Fyllning:
200 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk mald kanel
1 dl valnötter
1 dl russin
pärlsocker till garnering

Ugn 200 grader C

  • Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingervarm, á 37 grader.
  • Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
  • Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig och elastisk deg.
  • Jäs degen under bakduk till dubbel storlek, 45-60 min. (jag låter oftast min jäsa lite längre)

Smöra en långpanna eller större modell av ugnsform.
Rör samman, smör, socker och kanel till fyllningen. (russin och valnötter strör du över när väl fyllningen är på plats).

  • Stjälp upp degen på ett lätt mjölat bakbord och dela på hälften.
  • Kavla sedan ut en degbit i taget, ca 1 cm tjock.
  • Bred på fyllningen över degen och strö över russin och valnötter, rulla ihop till en rulle. 
  • Skiva rullen i 3-4 cm tjocka skivor. Gör sedan lika med andra hälften.
  • Lägg skivorna i den smörade långpannan.
  • Låt bullarna jäsa utan bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter.
  • Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
  • Grädda bullarna gyllene långt ner i ugnen i ca 15-20 minuter. Mina var fortfarande degiga i botten efter 20 minuter så kolla bullarna innan du tar ut dem!


Mmmmm, detta kommer att bli gott!

Bullarna efter jäsning 60 minuter.

Innan gräddning.

Färdig att servera.

Låt det smaka!

Inga kommentarer: