måndag 7 maj 2012

Brioche

Tuttbullar!?
Det var precis vad min sambo utbrast när jag hade bakat brioche första gången, och samma reaktion fick jag när jag tog med dem till jobbet. Tuttbullar eller ej, det är ett saftigt, sött bröd som ofta serveras vid frukost och brunch.

Jag visste att detta var ett franskt bakverk men mycket mer än så visste jag inte. Jag tycker det är roligt att ta reda på lite mer information kring just bakverkens ursprung när jag bakar. Jag stötte på en artikel av Mia Öhrn som jag tyckte var bra. Kolla in den här. Hennes recept är något annorlunda än det jag nu delar med mig av. Jag ska testa det nästa gång, för med mer smör och mer ägg kan det väl inte bli annat är bättre, eller?

Jag har också hittat ett recept i Sébastien Boudets bok Den Franske bagaren som jag vill testa, måste nog säga efter att ha läst hans receptet att mitt recept känns något förenklat.

Tveka nu inte bara föra att jag skriver att det finns många andra bra recept, detta är ett bra recept att börja med!


Recept:
(ca 15 st)
1 dl ljummen mjölk
25 g jäst
2 dl vetemjöl
1 krm salt
------------------
75 g smör
2 msk strösocker
2 ägg
ca 5 dl vetemjöl

Till pensling:
Ägg

Ugn: 250 grader C

Lös upp jästen i den ljummna mjölken.
Tillsätt den mindre mängden mjöl och saltet.
Arbeta "grunddegen" och låt den jäsa till dubbel storlek.

Rör smör och socker.
Vispa äggen.
Tillsätt detta i grunddegen och arbeta in den större mängden mjöl.
Ta upp degen på bakbordet och arbeta degen fram tills att den är smidig.
Dela upp degen i 15 lika stora bitar och trilla till släta bullar (Spara en bit som du sedan kan dekorera bullarna med).
Lägg den sedan på papprad plåt och rulla små bollar av degen du lagt åt sidan som du sedan fäster med hjälp av lite vatten (om så krävs) på varje bulle.
Låt jäsa till dubbel storlek.

Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.

Inga kommentarer: