tisdag 17 april 2012

Chochlate Chip Cookies

Oj, det finns så många recept på chochlate chip cookies. Jag har testat många under årens lopp, men när jag hittade detta recept slutade jag att leta. Jag tycker detta recept är ultimat (dock betyder inte det att alla tycker som jag), testa så får ni avgöra själva ;)

Receptet har jag hittat på Heavenlycupcake och hon i sin tur hade hittat det på Martha Stewarts hemsida. Receptet är med amerikanska mått från början, vill ni läsa det så finns länken här.

En sista sak bara, jag vill inte vara tjatig...men: Testbaka en kaka innan ni fyller en hel plåt och skjutsar in i ugnen. Man vet aldrig hur en kaka väljer att flyta ut i ugnen! Bättre med en eller två misslyckade kakor än en hel plåt!


Jag har inte gjort några ändringar i ingredienserna, hoppas ni blir lika nöjd som jag blev första gången jag bakade dem :)

Ingredienser:
225 g smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
2 2/3 dl farinsocker (eller ljust muscovado)
2 ägg
7 dl vetemjöl
1/2 msk salt
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 msk vaniljsocker
450 g choklad

Sätt ugnen på 175 grader
Lägg smör och socker i en bunke och visa med maskin/elvisp till en jämn smet.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt mellan varje.
Tillsätt nu allt utom chokladen och rör samman till en deg.
Hacka chokladen grovt och arbeta in i degen.
Klicka ut jämnt stora kakor på en papprad plåt.
Grädda i 15-20 minuter i ugnen.
Låt kakorna svalna på plåten någon innan du förflyttar dem till ett galler där de får svalna helt.

3 kommentarer:

Hanna sa...

jättegoda kakor! Fick högsta poäng hos både pojkvännen och på jobbet :) Aldrig att jag bakar andra cookies igen

Anonym sa...

De blev väldigt saltiga.....
Borde ha hällt hälften av saltet.

Elin Åslund sa...

Det är en stor mängd vetemjöl i receptet och därmed också en större mängd salt. Testa dig fram och dra ner på saltet. Lycka till!
/Elin