söndag 4 mars 2012

Semlor

Fördelen med att göra egna semlor är att du själv kan välja smaksättning. Fettisdagen har redan passerat men just då befann jag mig i Paris och det blev därav inget semelbak. Denna helg har jag inte haft något inplanerat och då jag inte hunnit äta någon semla än i år passar jag på att baka några egna.

Det finns många varianter på semlan, jag hittade ett recept på chokladsemlor med polkagrisgrädde som jag gärna ville testa. Det får däremot bli en annan gång då våra gäster fick förhinder och en sats semlor redan är mer än vad vi klarar av att äta.



Jag valde att göra bullen på en karlspaderdeg. Jag gjorde dem även något mindre än "vanliga" semlor, man kan säga att det blev minisemlor. Att göra mandelmassa är mycket enkelt, men idag var jag lat och valde istället att köpa färdig mandelmassa som jag mosade med lite vatten för att få till konsistensen. Grädden smaksatte jag med vaniljsocker. 


Receptet på bullarna hittar ni Här.


Mandelmassa:
1 dl socker
1,5 dl sötmandel
ev. 1 tsk vatten

Skålla och skala mandeln.
Mixa ihop mandeln tillsammans med sockret.
Tillsätt eventuellt 1 tsk vatten mot slutet för att få bättre konsistens.


Vaniljgrädde:
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Blanda grädde och vaniljsocker och vispa till önskad konsistens.

Aningen behåller man locket runt eller skär dem i trekanter som också
är mycket populärt.

Själva monteringen är mitt favoritmoment, men det gäller inte bara semlor, utan
alla bakverk. Det är först då man ser slutresultatet.

Montering:
Skär av locket på varje bulle.
Gröp ur lite av bullens innehåll och fyll med mandelmassa.
Spritsa ut grädden över fyllningen och lägg på locket.
Pudra över florsocker.




Inga kommentarer: