fredag 24 februari 2012

Mototscupcakes med Limefrosting

Det är alltid lika roligt när andra frågar mig om jag kan ställa upp och baka, denna gången var det min mor som skulle bjuda på fika på jobbet. Jag börjar genast fundera på recept och vad som skulle passa bäst till just det tillfället. Fria händer eller någon som redan vet vad de vill ha, det spelar ingen roll. Jag tycker fortfarande att det är lika roligt att baka.

Allergier och överkänslighet är något jag alltid brukar fråga om vid en beställning på bakverk. Nötter är bland det vanligaste jag får höra, även frukt och bär. Detta recept lämpar sig då utmärkt. Svårare blir det om det finns gäster som är laktos och gluten, då måste man verkligen tänka till.

Denna gång blev två sorters cupcakes och jag tänkte dela med mig ett recept idag. Receptet har jag hittat på denna blogg: sarasdelikatesser.blogspot.com

Receptet är en favorit hos mig då resultatet alltid blir bra och det blir riktigt saftiga cupsakes. Det är inget smör i denna smet utan det är utbytt som olja. Receptet ger ca 15 normala cupcakes, eller 40-60 mini (beroende på hur höga dina formar du har). På bilderna har jag valt att baka dem som minicupcakes.


15 normala/40-60 mini cupcakes:
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjölk
1 dl olja (ej smaksatt)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 krm salt
200 g grovt rivna morötter


Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda de torra ingredienserna.
Vispa ägg och socker fluffigt.
Vänd ner de torra ingredienserna, mjölk och olja med uppvispat ägg och socker.
Vänd slutligen ner de rivna morötterna.
Pytsa upp smeten i formar som du ställt i muffinsplåt. ( fyll 2/3 av formen)
Grädda i ugnen ca 9 minuter för mini och ca 15 minuter för normala.

Låt svala helt innan du spritsar dem.
Receptet på frostingen hittar du här.


Den rivna moroten bidrar till att kakan blir så saftig.

Dessa minimuffins formar är riktigt höga. Då smeten är ganska flytande är det bra att använda en muffinsform för att de ska bakas på höjden i ugnen istället för på brädden.

Förvara dem i kylen och de håller sig saftiga upp till en vecka. Du kan även välja att frysa in dem, med eller utan frosting.

Inga kommentarer: