tisdag 14 februari 2012

Farmors Stompa

När jag och mina systrar var små tillbringade vi mycket tid hos farmor och farfar. Det finns många fina minnen från den tiden. Skålen som alltid var fylld med polkagrisar (dit farfar alltid smög och åt karameller), farmors nybakta sockerkaka som hon matade fåglarna med, när vi alla samlades i soffan och kollade på diabilder, grannarna som hade höns dit vi gick för att köpa ägg, somrarna då vi badade i regntunnan. Minnena är som sagt många och receptet jag nu vill dela med mig av har jag fått från farmor.

Stompa är ett stekpannebröd som enligt mig bör kavlas ut med kruskavel. 
Smakar bäst med en rejäl klick smör.

Kruskavel är ett måste i detta recept.
Farmors stompa:
1 liter filmjölk
1 kg rågsikt
0,5 kkp mörk sirap
1 msk bikarbonat
en nypa salt
0,5 tsk brödkrydda

Du behöver:
Kruskavel
Mjöl för utbakning

  • Blanda filmjölk och sirap
  • Blanda samman de torra ingredienserna och vänd ner i vätskan.
  • Knåda samman till en smidig deg.
  • Dela upp i 20 bitar.
  • Kavla ut till runda kakor med kruskavel på mjölat bakbord.
  • Stek varje kaka några minuter på varje sida på medeltemperatur i en torr stekpanna.
  • Låt sedan svalna på brödgaller.


Förvara stompan i plastpåse, går även utmärkt att frysa in.

Inga kommentarer: