onsdag 29 februari 2012

After Eight Cupcakes


Chokladfreaks där ute, detta måste ni bara testa. Gillar ni även mint är denna cupcake som skapt för er. En chokladmuffins smaksatt med after eight och toppad med en chokladfrosting.

Receptet har jag hittat i boken Hello cupcake! Några små förändringar har jag valt att göra, men grundreceptet och idén kommer därifrån.



Ca 15 cupcakes:
3 ägg
2,5 dl ströcocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk espresso
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad
Ca 24 bitar After Eight

Frosting:
1,5 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk
150 g mörk choklad
2 msk flytande honung



Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt.
Smält smöret och blanda med gräddfil och espresso, vänd sedan ner i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt i en annan bunke.
Sikta de torra ingredienserna direkt ner i smeten och vänd ner. 
(poängen med att sikta ner ingredienserna är att du på så vis undviker klumpar i kakan)

Mjöl, kakao, florsocker är produkter som vanligtvis klumpar sig 
och kan vara bra att sikta.


Hacka chokladen och smält den över ett vattenbad, vänd sedan ner den smälta chokladen i smeten.
Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna 2/3 med smet. 
Bryt en after eight i bitar och tryck ner i varje cupcake. (jag använde en bit i vardera cupcake)
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter, låt sedan svalna helt.


Koka upp grädden, mjölk och honung i en kastrull.
Ta bort från spisen och låt svalna något.
Finhacka chokladen och smält ner den i gräddmjölken.
Dekorera dina cupcakes.

Då jag var under lite tidspress och inte hade tid att vänta på att frostingen skulle stelna för att spritsa ut den valde jag att klicka ut den med en sked. Då jag ville att den skulle rinna ut lite snyggt slog jag sedan plåten någon gång i diskbänken. Därefter skar jag av alla hörn på de after eight som blev kvar och använde dem som dekoration.


Jag smakade av en av dessa bara någon timme efter att de var klara och de var redan då riktigt saftiga. Resten fick stå i kylen över natten och av vad jag hörde från dem som bjöds på dessa så var det riktigt goda till eftermiddags fika dagen efter.


8 kommentarer:

Marie sa...

Ooohhhh ska rekommendera dessa till syrran, hon älskar after eight, så då kan hon baka och sen får jag smaka hehe

Elin Åslund sa...

Haha Marie, du är inte dum du ;)
Hoppas det smakar!
/Elin

Marie sa...

Haha nä man måste va smart ;) det gör det säkert, har redan tipsat henne om detta recept o hon blev exalterad haha

Elin Åslund sa...

Vad roligt!

Anonym sa...

Dessa vill jag verkligen göra. men gillar inte kaffe... måste jag ha det som smaksättning eller går d bra utan? har åxå bara vanligt bryggkaffe Gevalia hemma... funkar det om jag nu måste ha kaffe i??? tacksam för svar. mvh anna

Elin Åslund sa...

Hej Anna, vad roligt att du hittat till min blogg. Visst kan du byta ut espresso mot bryggkaffe, det fungerar utan problem. Jag funderar dock på om du verkligen behöver ta bort kaffet, det ger mer en fylligare smak till dina cupcakes men än en smak av kaffe.

Nu älskar jag kaffe så jag kanske inte är rätt person att fråga, men det kanske går att jämföra med när du gör chokladbollar där receptet ofta innehållen en skvätt kaffe. Tycker du att kaffesmaken framträder där kan det lika väl vara så att du känner av smaken i det här receptet.
Använd 2 msk vatten då istället för 2 msk espresso.

Lycka till!
//Elin

Anonym sa...

kan man byta ut gräddfilen mot nånting annat?

Elin Åslund sa...

Hej, du kan lika gärna använda en yoghurt, tänk vara på att den har samma konsistens(rinnig, ej fast).

Lycka till!
/Elin