lördag 21 januari 2012

Cookies med marshmallows och nonstop

Jag gillar enkelheten med att baka kakor, och godast blir dem om de är riktigt sega. 


Detta kakrecept har jag hittat på en av de bloggar jag läser: http://sarasdelikatesser.blogspot.com/. Jag har däremot valt att förändra receptet något ex; lägga till marshmallows då detta tillför ytterligare seghet till kakorna. Jag hade mini marshmallows hemma, annat fall kan man ta den större modellen men då bör man klippa dem i mindre bitar för att de ska få plats i kakorna.


Cookies:
125 g smör rumsvarmt
1,5 dl råsocker
1,5 dl strösocker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Smaksättning:
1,5 dl Nonstop
1,5 dl Marshmallows (mini)



Tips! Grädda max 3-4 kakor åt gången, kakorna flyter ut något i och med att marshmallowsen smälter. När du lyfter ut kakorna efter gräddning, putta lätt in kanterna med en kniv.







Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker ordentligt, tillsätt sedan ägg och fortsätt vispa. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver och salt i en annan bunke, vänd sedan ner mjölblandningen i den uppvispande smeten. Blanda slutligen ner smaksättningen. Rulla 24 bollar (platta lätt till bollen innan de går in i ugnen) och grädda sedan 10 minuter. Låt kakorna svalna helt innan du tar dem från plåten.



Drick gärna ett glas mjölk till dessa kakor, smakar som när man var barn.

Inga kommentarer: