torsdag 19 januari 2012

Chokladmacaroner med ganache och körsbärsgrädde


Macarons och jag har inte alltid varit vänner och jag har testar många olika recept för att sedan hitta detta recept som enligt mig är så ultimat det bara kan bli. Det finns ingen hejd på färger, smaksättning och fyllning man kan skapa med detta lilla utsökta bakverk.

Min mamma fyllde nyligen år och jag fick äran att baka till kalaset.
Jag valde denna gång att smaksätta mina macarons med kakao och sedan en fyllning med chokladganache och en körsbärsgrädde.

Det blev ca 4 plåtar och då det blev alldeles för många att ta med till kalaset passade jag på att testa och frysa in några och jag kan säga att resultatet blev lysande. Perfekt att ha hemma i frysen när det kommer oväntat besök. Tinar snabbt och smakar utsökt i lite kyliga.



Jag valde att pudra hälften av macaronerna med kakao, blir mycket fint sedan när man lägger ihop dem.


Chokladmacaroner:
120g äggvita (ca 4 ägg)
35 g strösocker
150g mandelmjöl
150 g florsocker
50 g vatten till sockerlag
150 g strösocker till sockerlag
brun pastafärg (jag hade ingen hemma så jag valde 1 msk kakao, färgen blir dock ljusare)

Ganache:
150 g mörk choklad
1,5 dl vispgrädde
1 msk mörkt muscovadosocker
en nypa salt

Körsbärsgrädde:
1,5 dl grädde
3-4 msk körsbärssylt (syrlig variant)


1. Vispa upp 60 g äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 g strösocker under vispning
(andra hälften äggvita lägger du i en annan bunke då denna ej ska vispas).

2. Blanda vatten och socker till sockerlagen i en lite kastrull. Sätt plattan på högsta värme och låt koka upp utan omrörning. Låt sedan koka tills massan når 118 grader.

3. Tillsätt sockerlagen i marängsmeten under låg vispning. Öka upp till medium/hög hastighet och låt vispa tills dess att smeten är helt kall och skinande (ca 10-15 min).

4. Sikta florsocker och mandelmjöl i en bunke som du sedan vänder ner i den ovispade äggvitan. (Här valde jag att lägg till kakao)

5. Vänd ner mandelsmeten i marängen och färga den eventuellt med hushållsfärg. Blanda tills smeten är jämn och eventuella toppar lägger sig direkt.

6. Lägg smeten i en spritspåse (modell större) och spritsa sedan ut små klickar på en klädd plåt. (ca en femkronas storlek).

7. Låt macaronerna vila ca 45 min.

8. Sätt ugnen på 155 grader.

9.  Grädda ca 10 minuter beroende på din ugn.

10. Dra av pappret från plåten och låt svalna helt innan du lossar macaronerna från pappret.



Under tiden macaronerna svalnar gör fyllningen.
Blanda grädde och körsbärssylt och vispa till önskad konsistens.

Hacka upp chokladen till mindre bitar och lägg den i en värmetålig skål. Häll grädde och socker i en liten kastrull och koka upp.Tillsätt saltet och häll sedan den varma grädden över chokladen och rör till chokladen smält och låt sedan smeten stå en stund så att den tjocknar något innan användning.


Para ihop botten och lock och bred/spritsa ut grädden och ganachen på vardera del och lägg sedan samman. Förvara dem i kylen eller i frysen tills de ska ätas.


Dessa valde jag att endast lägga ganach emellan, minst lika god.

Ett vackert kakfat är ju aldrig fel. när man skapat så fina bakverk.


Låt det nu smaka!




3 kommentarer:

Emmelie sa...

Vad roligt att du äntligen finns i bloggvärlden ;) superfina makroner

Elin Åslund sa...

Tack Em <3

Anonym sa...

Himmelskt goda! Jag hade turen att få smaka en som din mamma hade med sig till jobbet :) ...och vilken mysig blogg du har! Den ska jag följa! /Kristina