torsdag 26 januari 2012

Cappuccinomuffins


Är du som jag kaffeälskare och känner att kaffe som smaksättning aldrig kan gå fel, testa då detta recept!

Jag lärde mig drick kaffe under gymnasieåren, då var det nescafé men mängder av mjölk. Många långa nätter uppslukad i böckerna och kaffet började sedan smaka riktigt bra. Mitt år i USA präglades av kaffe latte och övergick sedan i svart kaffe med en skvätt mjölk.

Idag dricker jag kaffet svart och ser fram emot dagen första kopp varje morgon.



Ca.12 muffins:
4,5 dl vetemjöl
1 3/4 strösocker
2,5 tsk bakpulver
1 tsk kanel
0,5 tsk salt
2,5 dl mjölk
2 msk snabbkaffe, pulver
100 g smör, rumstempererat
1 ägg
1 tsk vaniljsocker

Expresso-topping:
200 g philadelphiaost
2 msk strösocker
1 tsk snabbkaffepulver
1 tsk vaniljsocker




Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa smör och socker mjukt och fluffigt.
Tillsätt ägget och vispa till en jämn smet.
Blanda mjölken och kaffepulver i en annan bunke tills dess att kaffepulvret löser upp sig.
Vispa ner i smeten.
Sikta mjöl, bakpulver, kanel och salt i en bunke.
Vänd i mjölblandningen försiktigt tills allt blandar sig.
Fördela upp i muffinsformar, alternativt kaffe-eller cappuccinokoppar.
Grädda i ugnen 15-20 minuter beroende på storlek.

Mixa ihop philadelphiaost med socker, kaffe och vaniljsocker tills kaffet löst upp sig.
Spritsa eller bred på muffinsen.


Inga kommentarer: