lördag 28 januari 2012

Bohuslänska brödkakor


Detta är ett bröd bakat på jäst, barnsligt goda nygräddade och den nybakta doften sprider sig i hela huset.

När jag bakade dessa första gången hade jag med dem på tunnelbanan, doften spred sig i hela vagnen då brödet fortfarande var ljummet. Jag kunde se människor i vagnen vände sig om och sökte källan till den härliga doften. 
Tänk vad lite nybakt bröd kan göra!

Antingen gör man sex stora eller tolv små brödkakor. Jag valde att göra tolv små, se bild nedan. 

Perfekt till lördag/söndags frukost då jästiden är kort.



6/12 brödkakor:
50 g jäst
1 dl socker
5 dl vatten
75 g smör
1 tsk salt
1 dl rågmjöl
ca 1,5 liter vetemjöl

Smula jästen i en bunke.
Häll i sockret (kolla in vad sockret gör med jästen).
Koka upp 2 dl av vattnet och smält smöret i det.
Kyl blandningen med resten av vattnet. Då blir temperaturen lagom för att hälla i bunken (37grader).
Tillsätt salt.
Rör ner rågmjölet och det mesta av vetemjölet.
Arbeta ihop degen. Knåda in mer mjöl om degen känns för lös.
Täck över och jäs i ca 30 minuter.

Dela degen i 6 delar (12 om du önskar mindre kakor) och trilla dem till runda bullar.
Börja genast kavla ut dem till runda halvcentemeter tjocka kakor.
Nagga och låt jäsa ca 20 minuter.


Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.







Inga kommentarer: